11. mai 2022

Bruktbilundersøkelsen 2022

Rekke med panser

Bruktbilundersøkelsen 2022 er nylig gjennomført av analyseselskapet Kantar på oppdrag for Carweb, Norges Bilbransjeforbund. og Bilnytt.no. Undersøkelsen gjennomføres for niende gang og peker på  karakeristikker og retninger som vil påvirke bransjen fremover. Samtidig bekrefter undersøkelsen mye man allerede er kjent med.

Last ned undersøkelsen her

Viktigste funn

  • De fleste kjøp foretas raskt når kjøperen har fått los på en modell
  • Halvparten av kjøperne har bestemt seg for merke og modell før man går igang med prosessen.
  • Henvendelser må besvares raskt av forhanlderne, merkeforhandlerne har gjort en solid forbedring her seg siden målingen i 2017. 
  • De som er flinke til å følge opp kunden etter salget, blir belønnet, blant annet gjennom økt salg av servicemarkedstjester.
  • Elbilen vinner stadig terreng og etterspørres i økende grad som bruktbil. 
  • Merkeforhandleren posisjon har styrket seg og har aldri vært sterkere.
  • Trygghetselementene i annonsen på finn.no blir lagt merke til og betyr stadig mer for kjøperen.
  • Skal man selge bilen selv er det Finn.no som gjelder.

Oppsummering

Kjøpsprosessen

  • 6 av 10 av som er på jakt etter bruktbil, bruker under tre måneder på prosessen
  • Halvparten av kjøperne har bestemt seg for merke og modell før de går igang med prosessen
  • Når man først har bestemt deg, går kjøpet rasket hos merkeforhandlerne (1-2 uker)
  • Interessen for å lease bruktbil er dalende.

Drivlinjer

  • Elbilen er stadig mer etterspurt som bruktbil
  • Etterspørselen etter diesel og hybrid er den samme som ved forrige måling (2019)
  • Etterspørsel etter brukt elbil er størst i Oslo (32%) og lavest i Nord (16%)
  • Nær alle kjøpere ender opp med den drivlinjen man hadde bestemt seg for på forhånd
  • Elbilandelen vokser også i bruktmarkedet, dieselandelen blir mindre
  • Elbil handles i større grad hos forhandler, en økning siden forrige måling 

Bilhold og forbrukerpreferanser

  • 9 av 10 husstander disponerer bil i Norge
  • 7 av 10 ønsker å eie sin egen bil i fremtiden, andelen er størst blant de eldre og laverst i Oslo
  • Elbil har passert diesel som ønsket drivlinje
  • Ved kjøp av bruktbil vurderer de fleste biler med en pris oppad til 200.000
  • Eldre prefererer merkeforhandlere i større grad enn yngre
  • Privat kjøp av bruktbil foretrekkes fordi det er rimelig og enkelt

Kjøp og salg

  • Skal man selge bilen selv er det Finn.no som gjelder
  • Tilfredsheten til merkeforhandleren øker og deres posisjon er styrket
  • Merkeforhandleren velges på grunn av trygghet og garanti
  • 1 av 6 foretar kjøpet uten å være i kontakt med bilforhandler, 3 av 10 besøker aldri forhandler
  • Finn.no holder stand som viktigste kilde til informasjon, 25% anser forhandleren som viktigst
  • Unge bruker Finn.no mest
  • Andelen som ønsker å bytte inn bruktbilen hos en forhandler har økt siden forrige måling
  • Færre vurderer privatleasing sammenlignet med forrige måling
  • Trygt oppgjør, garantier og tilstandsrapport er det viktigste en selger kan tilby
  • Halvparten hører ikke fra selger etter de har kjøpt bilen, samtidig viser det seg at de som følger opp kunden øker sjansen for gjenkjøp
  • Trygghetselementene i Finn-annonsene blir i økende grad lagt merke til og blir stadig viktigere
  • 1 av 5 ønsker kontakt med selger utenfor vanlig åpningstid

Metode og utvalg

  • 750 intervjuer med personer som har kjøpt bruktbil i løpet av det siste året
  • Populasjon trukket fra Autosys
  • 2000 web-intervjuer mot Gallups Internett panel 
  • Galluppanelet består av 70 000 personer, representativt for alle med tilgang til Internett i Norge
  • Undersøkelsen er gjennomført av Kantar AS

Flere nyheter